reklama
Baner 205
reklama
Baner 201

Kierunek Paryż, Polskie artystki z pracowni Bourdelle'a - wystawa

reklama
Baner 105
Kierunek Paryż, Polskie artystki z pracowni Bourdelle'a - wystawa
Muzeum Królikarnia
ul. Puławska 113a, Warszawa
Kiedy: 2025-10-19
Czas trwania: 10:00 - 18:00
Koszt wstępu: bilety

Od początku XX wieku w Polsce możemy zaobserwować niezwykłe zainteresowanie rzeźbiarstwem wśród młodych kobiet, dyscypliną, która, z racji wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, uchodziła wciąż za typowo męską. Przyglądając się karierom wielu rzeźbiarek z początku XX wieku nie sposób nie przeanalizować kwestii związanej z ich wykształceniem.

W Warszawie od 1904 roku kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych, zaś w Krakowie dopiero od 1920. Wcześniej mogły się uczyć tylko w prywatnych szkołach oraz w pracowniach artystów. Fakt ten w dużej mierze przyczynił się do poszukiwania sposobów kształcenia zagranicą. Paryż, od końca XIX wieku pełnił rolę artystycznej stolicy świata. Osobowością rzeźbiarską, która przyciągała wiele polskich artystek, był Antoine Bourdelle, profesor Académie de la Grande Chaumière.


Bourdelle dla Polaków był postacią mającą szczególne znaczenie, jako aktywy orędownik dążeń Polski do niepodległości i twórca pomnika Adama Mickiewicza w Paryżu. Uczyło się u Bourdelle’a wiele wybitnych polskich artystek, które swoją twórczością i sukcesami, także na arenie międzynarodowej, wpisały się na stałe w historię sztuki m.in.: Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska, Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Małaczyńska-Pajzderska, Olga Niewska, Mika Mickun, Zofia Trzcińska-Kamińska. Bourdelle był cenionym rzeźbiarzem i pedagogiem, który starał się nie narzucać swojej wizji, ale inspirować.
Wystawa ukazuje twórczość wybranych artystek, nie tylko rzeźbiarek, ich związki ze sztuką mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, różnorodność form, materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty.


Wystawa „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a" to druga wystawa z cyklu – po ekspozycji „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku" (zrealizowana w 2023 r. w MNW) – przygotowana w ramach projektu badawczego „Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku", realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.


Autorka scenariusza i kuratorka wystawy: Ewa Ziembińska
Współpraca kuratorska: Alicja Gzowska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat honorowy nad wystawą objął Prezydent miasta stołecznego Warszawy
Patronat nad wystawą objęła Ambasada Francji w Polsce
Mecenasi Muzeum Narodowego w Warszawie:
PGE Polska Grupa Energetyczna
ORLEN


Współpraca:
AkzoNobel




reklama
Baner 188

Kalendarz

Prognoza pogody

5°C
5.14km/h
1014hPa
Dane pogodowe dostarcza openweathermap.org
Baner 107
reklama
Baner 130


Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej do czego służą i jak nimi zarządzać. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na ich używanie. ROZUMIEM